Black Friday ja Cyber Monday: miten voitat kilpailijat tänä vuonna?

29.9.2017

Black Friday on tänä vuonna 24.11 ja Cyber Monday heti perään 27.11. Päivämääräthän ovat jo ihan kulman takana, joten markkinoinnin suunnittelu kannattaa aloittaa heti.

Black Friday on tullut tunnetuksi halvoista hinnoista ja infernaalisesta asiakastungoksesta. Cyber Monday on Suomessa vielä vähän uudempi juttu, mutta käytännössä se on ”verkkokauppojen musta perjantai”. Tosin moni verkkokauppa hyödyntää tehokkaasti molemmat myyntipäivät – ja mekin kannustamme siihen.

Sekä Black Fridayn että Cyber Mondayn koukkuna ovat perinteisesti toimineet kovat alennukset. Toki alennusmyynti on toimiva kampanjakärki, jos katteet sen kestävät, mutta autamme mielellään löytämään näihin myyntitapahtumiin myös muita vetonauloja. Tässä pari ilmaista ideaa, jos mietitte miten järjestää tuottoisa Cyber Monday ja Black Friday. Soita ja kysy lisää, niin autamme ideoimaan uniikimpia toteutuksia juuri teidän tarpeisiinne!

Omat Black Friday -kampanjatuotteet

Black Friday on paras mahdollinen päivä myydä vanhoja varastoja tyhjäksi. Edellisen joulun trendilelut, vuoden 2016 syysmallisto, varastoon jääneistä yksittäiskappaleista tehty penkokori. Isolla alella kannattaa tietysti myydä sellaista, mistä haluaa päästä eroon – jos se vain on asiakkaillesi riittävän kiinnostavaa. Todella kiinnostavia ovat tietysti rajoitetut erät.

Paketoi palveluja

Voisitko luvata kotiinkuljetuksen ja asennuksen ilmaiseksi – vaikkapa vielä samana päivänä? Entäpä muut huikeat lisäarvopalvelut? Vaateliikkeeseen voi hakea käsityöläis- ja showfiilistä vaikkapa räätälillä, stylistillä tai muotinäytöksellä, mutta mitä se voisi olla teidän alallanne?

Rakenna kampanja jatkuvan tulon tuotteiden ympärille

Jos valikoimastanne löytyy tuotteita tai palveluita, joista voitte saada tulovirtaa pitkällä aikavälillä, tarjoa aloituspaketti kunnon alella Cyber Mondayn tai Black Fridayn kunniaksi. Tämä voi olla juuri sopiva tuuppaus, joka saa epäröivän asiakkaan mukaan ekosysteemiin – ja kunhan ekosysteemi toimii, sijoitus maksaa itsensä moninkertaisena takaisin. Esimerkiksi Adobe on hyödyntänyt onnistuneesti tätä kikkaa viime vuosien Black Friday -kampanjoissa.

Black Friday -tapahtuma

Menestyksekkäälle tapahtumalle on monia reseptejä, mutta hyvinkin perinteiset ainesosat voivat toimia: alennukset, yllätystarjoukset, vahva markkinointi sekä tietenkin kahvi, pulla ja makkara. Tapahtumat ovat myös hyvä tilaisuus pyytää maahantuojaa tai kumppania tuomaan paikalle omat esittelijät, jolloin tapahtumaan saadaan astetta enemmän markkinahumua. Hahmota kuitenkin tila: jos haluat paljon ihmisiä sisään, varaa heillekin tilaa. Tarjoilut ja tarjoukset aiheuttavat enemmän mielipahaa, jos niitä tarjotaan suoraan oviaukossa, jossa kansa taistelee sisäänpääsystä. Autamme mielellään sekä tapahtuman että sen markkinoinnin suunnittelussa.

Älä anna periksi!

Jos asiakas poistuu verkkosivuilta, kauppa ei ole vielä menetetty. Tarjotkaa esimerkiksi kesken jääneille ostoskoreille 24 tuntia aikaa tehdä kaupan viimeistelyyn, jos varastossa riittää tavaraa. Herätä asiakkaiden huomio verkkosivujesi lisäksi niin sähköpostissa kuin muussa mediaympäristössä remarketing-kampanjoina – keinoja on monia. Tämä periaate muuten puree ympäri vuoden: ota yhteyttä, niin laitetaan myyntisuppilo ja remarketing-kampanjat paraatikuntoon!

Ohittamaton tilaisuus – joka peittoaa kilpailijat

Black Friday vetoaa ostajien niukkuuden tunteeseen: paniikkihan siinä iskee, kun näin ainutlaatuisia diilejä ei välttämättä saa enää koskaan! Haluatko pelata tätä peliä? Pidä Musta Keskiviikko. Jos sinulla on haluttavat tuotteet, vie kilpailijoiden momentum tarjoamalla ”nyt tai ei koskaan” -etuja ennen kuin muut ehtivät. Jos kaipaat kovempaa tahtia, aloita jo edellisenä maanantaina ja pistä joka päivälle uniikki tarjous. Suunnitellaan yhdessä kampanja, joka latistaa terän kilpailijoiden huutelulta!

Sisäpiiritapahtuma

Mitäpä jos erikoistarjouksella palkittaisiin vain niitä, jotka ovat teidän heimossanne? Lähetä tarjoukset vain uutiskirjeen tilaajille! Kun aloitat ennakkomarkkinoinnin ajoissa, saat tuntuvasti lisää uutiskirjetilaajia, joista hyödyt pitkin vuotta. Lisäksi sitoutat ja palkitset kanta-asiakkaita, mikä on aina hyvä juttu. Tämän pitäisi aiheuttaa kunnon vipinää tilauskannassa!

Pitkä vai lyhyt kampanja? Perinteinen vai ovela?

Black Friday -huuman ei tarvitse rajoittua yhteen päivään – tai edes viikonloppuun. Mitä jos kampanjanne kestäisi viikon tai jopa kaksi? Olisiko joka päivä erilainen tarjous? Vai tärppinä jotain ihan muuta, esim. siivu voitoista hyväntekeväisyyteen? Millä juuri teidän brändinne voi houkuttaa asiakkaat ostamaan?

Jenkeissä Black Friday lähti liikkeelle jättiketjujen jättialennusmyynneistä. Viime vuosina kuitenkin parhaiten ovat loistaneet pk-yritykset, joiden ovelasti suunnitellut kampanjat ovat puhutelleet juuri omaa kohderyhmää. Omannäköisellä kampanjalla voi saavuttaa paljon suuremman huomion – ja myyntiluvut – kuin alennusmyynnillä, joka syö turhaan katettakin. Jos haluat olla ovela ja kustannustehokas, niin mietitään yhdessä juuri teille sopiva taktiikka!

Pidä meteliä!

Ei kukaan tiedä mahtavasta kampanjastanne, jos ette kerro siitä isoon ääneen. Black Fridayn alla huutelu muuttuu intensiivisemmäksi, joten markkinointi kannattaa aloittaa ajoissa. Suosittelemme myös harkitsemaan huolella juuri teille sopivat kanavat – näin saadaan parhaat tehot irti parhaimpaan hintaan. Vinkki: suuret toimijat käyttävät printtijakeluita sekä hakusana- ja bannerikampanjoita. Verkkopohjainen markkinointi toimii todella hyvin lähes kaikille, mutta verkkokin on täynnä erilaisia mahdollisuuksia ja muut mediat lisäävät kampanjaan entistä kovempaa vääntöä. Poimitaan yhdessä parhaat päältä ja rakennetaan juuri teille sopiva mediamix budjetinne ehdoilla.

Verkkokauppa iskukuntoon ja konversioprosentti kattoon!

Jos myytte verkossa, niin panostakaa siihen, että verkkokauppa toimii niin hyvin kuin mahdollista. Autamme mielellään siinä, että mahdollisimman moni kävijöistä lähtee sivuiltanne vasta ostettuaan. Korkeat korversioprosentit ovat lähellä sydäntämme ympäri vuoden, mutta etenkin näin Black Fridayn ja joulusesongin alla suorastaan huolestumme siitä, että niin monella suomalaisella verkkokaupalla voisi olla paljon suuremmat myyntiluvut, jos ostoon ohjattaisiin entistä vahvemmin. Pyydä meidät käymään, niin kerromme mitä tekisimme toisin. Pienilläkin toimilla voidaan saada ihmeitä aikaan.

Nyt nopeasti taktiikat kuntoon! Vielä on aikaa miettiä, miten kassa saadaan kilisemään tykimmin kuin kilpailijoilla. Koodaa tai soita Niinalle (niina@sireeni.fi, 040 722 7191) ja sovitaan tapaaminen!

Mainostoimisto Sireeni Oy | Aleksanterinkatu 23 C 15 D | 33100 Tampere |
| Vanha Talvitie 11 A | 00580 Helsinki |