Google Adwords Display – mitä se on?

15.5.2017

Googlen hakusanamainonta on monelle tuttua, samoin YouTuben mainokset. Vaikka nämä maailman johtavat hakukoneet ovatkin ehkä tärkeimmät Googlen mainoskanavista, Googlella on myös muita hyviä kontaktikanavia. Joko tunnet Google Display Networkin? Tiedätkö, miten voit saada sillä oikeita tuloksia?

Display Network = bannerimainontaa

Displaymainonta tarkoittaa käytännössä bannereita: interaktiivisia tai staattisia kuvia, joilla haetaan huomiota ja kerätään klikkejä. Tehokkaimmillaan nämä ovat huomion herättäjinä ja muistuttelijoina, johon myös niiden hinnoittelu viittaa: Googlen displaymainonnan yksikköhinnat ovat todella edullisia.

Displaymainonta on mahdollista kolmella tavalla: mediatoimiston kanssa, yksittäisten medioiden kanssa tai keskitettyä ostoratkaisua käyttäen. Keskitetyt ratkaisut ovat yleensä edullisimpia. Google Adwords on keskitetty ostoratkaisu, joka tarjoaa samassa paketissa hakusanamainonnan lisäksi mobiilimarkkinoinnin, displaymainonnan ja videomainonnan.

Missä mainokset näkyvät?

Google Display Network on ehkä maailman laajin mediaverkosto. Mainostilaa myyvät kuuluvat joko DoubleClickin tai Googlen Adsense-ohjelmaan. Verkostoon kuuluu miljoonia verkkosivuja eri maissa. Joukossa on blogeja, uutissivustoja, vapaa-ajan sivustoja, foorumeita ja mobiiliapplikaatioita.

Mukana on myös Googlen omia alustoja, kuten Youtuben banneripaikat ja Gmailin mainosnostot (se ylin sähköposti). Näiden lisäksi järjestelmään kuuluu Adsense for Mobile, alias Admob. Admob näyttää mainoksia mobiiliapplikaatioissa.

Kuka näkee Display-mainokset?

Adwordsin käyttämän näyttöperusteen voi valita: vaihtoehtoina ovat sivujen aiheet, avainsanat, ostoaikeet, kiinnostuksen kohteet tai omilla sivuilla käyneet.

  • Aiheet: sivun aihe. Kategorioita on olemassa valmis lista.
  • Avainsanat: aiheet, joita henkilö on etsinyt ja sivulla esiintyvät sanat. Avainsanat ovat vapaasti valittavissa.
  • Ostoaikeet: henkilön hakuhistorian perusteella päätellyt ostoaikomukset. Google ei tiedä, onko henkilö jo ostanut kyseisen tuoteryhmän tuotteen, ainoastaan kiinnostuksen olemassaolon.
  • Kiinnostuksen kohteet: mistä henkilö on selaushistoriansa aikana osoittanut olevansa kiinnostunut.
  • Sivustolla käyneet: teidän nettisivuillanne aiemmin vierailleet siltä ajalta, kun remarketing-koodi ja kohderyhmän nauhoitus ovat olleet päällä.

Myös mainosten näyttöajankohdan voi valita. Mainoksia voidaan näyttää esimerkiksi arkisin 9:15-12:15, tiistaisin 6:00-18:00 tai kellon ympäri joka päivä.

Lisäksi mainosten näyttöalueen voi rajata. Tällöin valitaan tietyssä paikassa asuvat tai siitä kiinnostuneet. Rajaus voi olla myös käänteinen: esimerkiksi kaikki paitsi 50 km säteellä Oulusta asuvat. Mainostaja voi valita – kuten monessa muussakin verkkomediassa – kohderyhmänsä iän, huoltajuusluokan (onko lapsia vai ei) ja sukupuolen. Nämä rajaukset toimivat, jos nettiä selaavan Google-profiilissa on annettuna tarvittavat tiedot. Jos henkilö ei ole kirjautunut selaimeen Google-profiililla, ei iän tai sukupuolen perusteella voida kohdentaa.

Retargeting – markkinointi sivustolla jo käyneille

Sivustollanne jo vierailleet kävijät ovat hedelmällinen kohderyhmä, koska yrityksenne ja tuotteenne ovat heille ainakin hieman tuttuja. Retargetointi onnistuu, kunhan Analyticsin puolella on mahdollistettu markkinointilistojen luominen ja sen jälkeen on luotu rajaehdot markkinointilistoille Adwordissa. Viimeistään tässä vaiheessa sivuston kävijöille kannattaa kertoa evästeiden käytöstä, jos ette vielä ole evästekäytäntöä lisänneet.

Esimerkkejä retargeting-kohdennuksista:

  • Kaikki sivustolla käyneet
  • Tiettyä tuotetta katsoneet
  • Tiettyä tuoteryhmää katsoneet
  • Ostoskori-sivulla käyneet, jotka eivät ole ostaneet (tämä on kahden listan erotus: ostoskori-sivulla käyneet, joista on vähennetty ostaneet. Myös muita monimutkaisempia listoja on mahdollista tehdä).

Mitä Google Display-mainonta maksaa?

Maksat mainonnasta mitä haluat ja lähes millä perusteella itse haluat. Mainoksia näytetään, kun sopiva kohderyhmä löytyy ja hinta riippuu sen hetken huutokaupasta. Huutokauppaa käydään hinnan ja laadun perusteella: osuvimmat ja historiallisesti parhaiten toimineet mainokset vievät voiton. Maksuperusteita voivat olla esimerkiksi:

  • Hinta per tuhat näyttöä: kun haluat käyttää display-mainontaa tunnettuuden luomiseksi. Klikit ovat sinulle ilmaisia.
  • Hinta per klikki: kun haluat ihmisten menevän verkkosivuillesi. Näytöt ovat sinulle ilmaisia.
  • Hinta per konversio: kun tavoite on toiminto. Maksat, kun mainosta klikannut on päätynyt tavoitteena olleelle sivulle, esim. verkkokaupan maksun jälkeiselle ”kiitos!”-sivulle. Klikit ja näytöt ovat sinulle ilmaisia, sillä maksat vain konversiosta.

Tavanomaisesti klikkihinnat vaihtelevat 0,2–2 euron välillä ja näytöt maksavat 0,2–3 € per tuhat näyttöä. Tähän on toki poikkeuksia ja hinnoitteluun vaikuttaa erityisesti toimialanne ja kohderyhmänne kilpailun intensiivisyys.

Bannerimainonnan harhaluulot

  • AdBlock-ohjelmat tekevät bannereista epärelevantteja
    Jos banneria ei voida näyttää, siitä ei tule maksua. Bannerimainonta toimii myös matkapuhelimissa, joissa blokkaus ei ole pääosalla selaimista helppoa.
  • Bannerimainonta on kallista
    Bannerimainonta on yksilökohdennettua. 1000 näyttöä haluamassasi kohderyhmässä maksaa noin 0,2–3 €. Et pääse samaan kohdennustasoon missään muussa mediassa.
  • Bannerit pyörivät pääosin mobiilissa ja teinit klikkailevat niitä huvikseen
    Bannerimainonnan kohdennus mahdollistaa epärelevantin kohderyhmän tai median rajaamisen pois. Jos nuoret matkapuhelinta käyttävät eivät ole kohderyhmääsi ja applikaationäytöt ovat epärelevantteja, ne voidaan rajata pois.

Miksi Google Adwordsin Display-mainontaa Sireeniltä?

Me olemme Google Partner. Seisomme jättiläisen olkapäillä ja ylläpidämme osaamistamme jatkuvasti. Tiedämme mitä teemme ja minkälainen vaikutus toimenpiteillä voidaan saada. Koska toimintamme ei ole pelkästään Googlen varassa, osaamme ja uskallamme myös sanoa, milloin Googlen tuotteet ovat teille väärä ratkaisu – ja mikä voisi olla teille toimivampi media.

Meiltä saat hakusanaspesialistia laajemman strategisen markkinointinäkemyksen ja tyylikästä grafiikkaa. Olemme visuaalisen suunnittelun ammattilaisia ja tiedämme mikä bannereissa toimii. Lisäksi tarjoamme sisältöosaamista, joka on parasta hakukoneoptimointia. Ammattilaisen kirjoittamat sisällöt ovat oikeakielistä ja myyvää tekstiä. Mainostoimistona voimme olla kokonaisvaltainen kumppaninne, joka auttaa teitä bannereiden lisäksi myös laajemmissa kampanjakokonaisuuksissa, verkkosivuston kehittämisessä ja optimoinnissa, tuotelanseerauksissa ja monessa muussa.

Olipa murheenasi pelkät bannerit, markkinointiviestinnän linjaus tai jotakin siltä väliltä, soita Niinalle numeroon 040 722 7191 – keskustellaan lisää erilaisista yhteistyömahdollisuuksista!

Mainostoimisto Sireeni Oy | Aleksanterinkatu 23 C 15 D | 33100 Tampere |
| Vanha Talvitie 11 A | 00580 Helsinki |