Markkinoinnin KonMari-opas

17.1.2017

Periaate: Tuota vain sellaista markkinointia, jota asiakkaasi arvostavat

Verkkosivuillasi, esitteissäsi, mainoksissasi ja viestinnässäsi tulisi olla vain kahdenlaista sisältöä: sellaista, jota asiakkaasi arvostavat ja sellaista, jota tulevat asiakkaasi arvostavat.

Karkeasti yleistäen asiakkaan arvostama sisältö joko hyödyttää tai viihdyttää häntä. Hyödyllinen sisältö on asiakkaallesi uutta, auttaa häntä työssään tai auttaa perustelemaan asioita ja tekemään päätöksiä. Viihdyttävä sisältö tekee asiakkaastasi onnellisemman. Se tarkoittaa huomioimista, avoimuutta ja ilahduttamista.

1. Kokoa kasaan kaikki käyttämäsi ratkaisut

Esitteet, leafletit, mediat, jakotavara, filmit ja sisällöt. Onpas niitä kertynyt vuosien mittaan paljon! Ja onhan niillä tehty kunnon tuloksiakin, eikös totta? Olethan mitannut?

2. Ota talteen kaikki se, mitä asiakkaasi arvostavat ja mikä tuottaa heille iloa

Kun otamme markkinointiajattelun keskiöön asiakkaan onnellisuuden, meidän on pystyttävä arvioimaan omia ratkaisujamme irrallisina omista mielipiteistämme. Jos massapostituksen avaa 10 % vastaanottajista, onko se 90 prosenttisesti roskaa? Jos verkkosivuilla kerrotaan yhtiön toimitusjohtajan kuulumisia, ovatko ne siellä asiakkaita varten? Kun radiomainoksessa kerrotaan verkko-osoite ja ajo-ohjeet, kenelle se on tehty? Ei siis täytetä eetteriä omalla viestillämme vain siksi, että meidätkin kuultaisiin. Kukaan ei kaipaa taas yhtä huutelijaa.

Meidän tulisi yrittää lisätä asiakkaan onnea, helpottaa hänen arkeaan. Tehdä tulosta ”väärin päin” – ajatella rahaa prosessin sivutuotteena, ei tavoitteena. Tämä voi olla aluksi haastavaa, mutta ajattelumaailman sisäistäminen auttaa teitä kehittämään sekä omaa että asiakkaittenne onnea. Ja onhan se sanomattakin selvää, että onnelliset asiakkaat ovat parhaita asiakkaita. Samoin muuten ovat onnelliset työntekijät – he myyvät jo olemuksellaan. Keskittykää olemaan mahtava asiakkaillenne. Mahtavuus luo mahtavuutta.

3. Kiitä muita

Mitä jäi ylitse? Mahdollisesti aika paljon suoramarkkinointimateriaaleja, messuesitteitä, ehkä jopa uutiskirje? Onko asiakaslehti yhä mukana? Entäpä Facebook? Tiedättekö miksi olette ylipäänsä sosiaalisessa mediassa (siksi koska kaikki muutkin ei ole vastaus)? Nyt on aika antaa kaikille hyvin palvelleille materiaaleille iso kiitos.

4. Sitten heitä ne roskiin

Crash, boom, bang. Muista lajitella.

5. Täydennä paketti asiakkaita miellyttävillä osasilla

Mikä tekisi asiakkaistasi onnellisempia? Mikä ilahduttaisi heitä? Uudet elämykselliset markkinointiratkaisut? Oivaltava tapa toteuttaa asennusohjeet? Selkeys ja helppous? Tuotteisiin liittyvät tarinat, jotka juurruttavat ne asiakkaiden elämään? Iloinen asenne ja loistava asiakaspalvelu? Ehkäpä tarkempi markkinoinnin kohdentaminen? Kirjoittaminen asiakkaan ongelma edellä? Speksikeskeisyyden unohtaminen?

6. Ole onnellinen

Kun asiakkaasi on onnellinen, sinunkin on helpompaa löytää sisäinen hyvänolontunne. Äläkä kuuntele Mentulaa, hyvä olo on kaiken ydin. Oikeanlainen tyytyväisyys luo turvallisuutta, turvallisuus synnyttää optimismia, optimismi rohkeutta ja rohkeus kehitystä.

Tarvitsetko apua oman ja asiakkaasi onnellisuuden kasvattamisessa? Pyydä meidät käymään!

Mainostoimisto Sireeni Oy | Aleksanterinkatu 23 C 15 D | 33100 Tampere |
| Vanha Talvitie 11 A | 00580 Helsinki |