Miten ostaa identiteettiuudistus?

30.5.2017

Identiteettiuudistus, oli kyseessä sitten yrityksen tai tuotteen identiteetti, vaatii onnistuakseen raja-aidat ja vahvan tahdon. Kun nämä ovat kunnossa, on aika miettiä projektin tavoitteet, laajuus ja halutut tulokset. Mutta miten identiteettiuudistus kannattaa ostaa? Mitä potentiaalisilta kumppaneilta kannattaa kysyä ja miten saat tarjouksen vastaamaan tarpeisiin?

Suosittelemme tietenkin aina syvempää keskustelua ja tutustumista, mutta jos tarjouspyynnön lähettämisellä on kiire tai haluat muuten saada prosessiin nopeasti vauhtia, kannattaa aluksi käydä läpi ainakin seuraavat asiat.

Rajaa tarkka kohderyhmä

Vaikeinta – ja kalleinta – on olla kaikille kaikkea. Markkinoinnissa ja viestinnässä säästää huomattavasti resursseja, jos pystyy määrittelemään mahdollisimman hyvin ja tarkasti tärkeimmän kohderyhmän. Jos kohderyhmänne on tarkkaan rajattu, teidän ei edes tarvitse yrittää miellyttää kaikkia, vaan voitte puhutella rohkeasti juuri oikeita ostajia. Puolilämpimällä miellyttämisellä on nimittäin vaikeaa miellyttää lopulta yhtään ketään – lopputulos on usein tuttu ja turvallinen kuin naapurin täti. Se, jonka nimeä et koskaan muista. Jos taas pystytte puhuttelemaan henkilökohtaisesti ja tunteita herättävästi, saatte sydämen sykähtämään muutaman ylimääräisen lyönnin.

Ole avoin

Kerro missä te olette, mitä haluatte identiteetin viestivän ja kuinka paljon se voi enintään maksaa. Antamalla kumppanille kunnon pohjatiedot saat niin tarjouspyynnöstä kuin varsinaisesta suunnittelutyöstäkin parhaan hyödyn irti. Se mitä alkuvaiheessa kerrotaan ja jätetään kertomatta vaikuttaa merkittävästi lopputulokseen.

Tarjousvaiheessa saattaa olla haastavaa kertoa oma maksimibudjettinsa. Moni markkinoinnin ostaja ajattelee, että lopputulos saattaa olla sama hinnasta riippumatta. Joskus harvoin näin saattaa ehkä ollakin, mutta mainostoimistojen kanssa rahalla saa sekä aikaa että strategista osaamista ja kokemusta. Lopputulosta voisi verrata vaikkapa siivoamiseen. Jos käytät kodin siivoamiseen tunnin, lopputulos on hyvin erilainen kuin koko päivän kestäneen siivouksen jälkeen. Ja kokenut ammattilainen siivoaa sekä nopeammin että paremmin kuin ensikertalainen, jolta puuttuvat ammattilaisen välineet. Jos joku tarjoaa tuoteidentiteettiä tonnilla, on kyse taatusti täysin erilaisesta suunnittelukokonaisuudesta kuin esimerkiksi 10 000 euron hintalapulla.

Jos haluat olla perusteellinen, tutustu Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liiton briiffipohjiin.

Valitse kokenut kumppani

Mikään ei ärsytä enempää kuin kumppani, joka vain ottaa eikä anna mitään uutta. Sinun tehtäväsi on toki kertoa toimialastanne, mutta ei toimia aloittelijan harjoitusalustana. Kokenut kumppani tuo pöydälle osaamisen lisäksi laajaa strategista näkemystä ja kokemusta vastaavanlaisista projekteista.

Niin kokenut kuin kokematon tuovat pöytään uusia ajatuksia ja rohkeutta. Kokemattomalla kyseessä on hullunrohkeus: kun ei ole mitään pohjaa, ajatukset lentävät sinne tänne. Uskalletaan ehdottaa villejä juttuja, kun ei tiedetä miten pahasti asiat voivat mennä metsään. Kokeneen rohkeus on toisenlaista: rohkeutta sanoa ei asiakkaan ideoille sekä kykyä yhdistää toimivat ratkaisut tuoreisiin lähestymistapoihin.

Varaa rahaa ja ole pitkäjänteinen

Identiteetin lanseeraaminen ja brändiarvon luominen eivät onnistu yhdessä yössä tai parilla satasella. Se on jatkuvaa työtä. Lanseeraus ja kampanjointi sujuvat kivuttomimmin identiteetin suunnitelleen kumppanin kanssa, koska he ovat jo aiheeseen perehtyneet ja teemat opetelleet. Pyydä siis tarjouksessasi myös hinnat tulevaisuuden hankkeille ja kysy myös tuntihinnat. Kerro toivomistasi toimintamalleista ja tunnustele toisen näkemystä. Kun asiat on etukäteen käyty lävitse, ei matkan varrella tule yllätyksiä.

Olit sitten vasta harkitsemassa uudistusta tai jo tarjousvaiheessa, kilauta meille ja jutellaan lisää!

Mainostoimisto Sireeni Oy | Aleksanterinkatu 23 C 15 D | 33100 Tampere |
| Vanha Talvitie 11 A | 00580 Helsinki |