Trendikatsaus: nettisivut vuosimallia 2017

22.2.2017

Missä mennään netin suhteen vuonna 2017? Onko fotorealistinen design palannut muotiin? Entäpä tarvitaanko mobiilille omat sivut? Tässä nopeita vastauksia!

Nettisivuista on tullut yrityksen tärkein käyntikortti ja usein yrityksen ensimmäinen oma alusta, jonka asiakas kohtaa. Nettiin tullaan lataamaan vuonna 2017 entistä suurempia panoksia – ja miksipä ei? Nettisivujen tuominen nykypäivään ei välttämättä maksa sen enempää kuin esitteiden päivittäminen, vaikka hyöty voi olla moninkertainen.

Sisältö on yhä kuningas, tekstisisältö kuningatar

Nettisivujen sisällön laatuun tullaan tänäkin vuonna kiinnittämään entistä enemmän huomiota: sama kehitys on jatkunut jo muutamia vuosia. Samalla sisältöä oltava entistä enemmän; sisällöntuottajasta onkin tulossa joka markkinointiosaston kulmakivi. Vaikka videosisältöihin on lähiaikoina panostettu paljon aiempaa enemmän, tekstisisällöt jyräävät ne – kiitos hakukoneiden.

Kuten varmasti tiedät, hakukoneet suosivat laadukasta sisältöä. Tämä tarkoittaa haettuun aiheeseen liittyvää ja lukijaa kiinnostavaa materiaalia. Käytännössä tämä ilmenee usein laadukkaana, hyvin kirjoitettuna ja runsaana tekstinä. Sisältöpohjaisen markkinoinnin päämääränä on vakuuttaa asiakas ja auttaa klousaamisessa – ja sisältöjen rooli liiketoiminnassa tuleekin saamaan entistä voimakkaammin huomiota.

Sisältömäärien kasvaessa myös lukijoiden mainonnan lukutaito on kasvamassa: kun median totuusarvoa kyseenalaistetaan monelta taholta, ovat ihmiset entistä valveentuneempia sisältöjen kuluttajia. Yritysten kannattaakin lunastaa luottamus rehellisyydellä ja osaamisella: luotettavat lähdeviitteet ja asiantuntijat eivät ole koskaan poissa muodista.

Videot, trendit, videotrendit

Nykyisin 360-kuvat ja videot alkavat olla arkipäivää, samoin nettivideon käyttäminen yritysviestinnässä. Videon tekeminen itse on yhä helpompaa kehittyvien ohjelmien avulla. Tähän trendiin viittaa esimerkiksi se, että Youtuben Director for Business -applikaatio tullee tänä vuonna myös Androidille. Tämä applikaatio ohjaa kädestä pitäen videosisältöjen suunnittelussa ja toteuttamisessa. Luuri on kuitenkin luuri, vaikka hyvä alku onkin: parhaat videot tehdään osaavan tuotantoryhmän avulla. Näissäkin jutuissa kokemus ja osaaminen ovat tekijöitä, joita ei omalle koneelleen voi ladata.

Videot – kuten kaikki muukin sisältö – toteutetaan yhä vahvemmin ajankohtaisten trendien perusteella. Tämä tarkoittaa hakutrendien analysointia ja avainsanojen määrittelemistä: mistä ihmiset ovat kiinnostuneita ja miten me voimme vastata tähän huutoon? Kukaan ei hae yritysesittelyä, mutta ”kevätmeikki vaalealle iholle” tai ”tee-se-itse moottoripyörän keväthuolto” ovat kaikki hyödyllisiä täsmäsisältöjä, joiden avulla yrityksesi on relevantti tekstinä sekä videolla.

Web design 2017: ole mobiili, ole applikaatio!

Nettisivujen tarkoituksena ei ole aiheuttaa vieraalle pahoinvointia tai outoja tuntemuksia, vaan auttaa, informoida ja edistää liiketoimintaa. Litteä design on yhä in: varjot ja krumeluurit ovat retroja siinä missä jo kuolleeksi julistettu Flash.

Selkeys ja ylimääräisen välttäminen tulevat korostumaan, sillä ne ovat välttämättömyys mobiilidesignissa. Tänä vuonna nettisivuilla tulee kasvamaan tyhjä tila, jolla korostetaan niitä harvoja jääviä elementtejä ja rauhoitetaan kokemusta. Selkeys sekä pakottaa että auttaa keskittymään olennaiseen: älä tarjoa sitä ja tätä, vaan mieti mitä haluat sanoa. Tai pyydä meiltä apua.

Mobiili on tuonut teidät kaikkialle. Olette aina asiakkaidenne mukana – ja ärsykkeen tullen asiakkaanne voi etsiä teidät nopeasti: missä tahansa, milloin tahansa. Nopeat mobiilinetit yleistyvät, mutta samalla käyttäjät ovat tottuneet entistä sujuvampaan kokemukseen. Nettisivujen pitää latautua nopeasti ja olla helppokäyttöiset.

Nykyään ei enää suunnitella mobiilisivustoa erikseen. Moderni mobiilisivusto on itseasiassa ainoa tarvittava sivusto – sen on vain skaalauduttava muillekin laitteille. Mobiilisivustoa ei siis kannata suunnitella karsimalla työpöytäversiosta ”turhia pois” – jos elementit ovat turhia, miksi ne ylipäätään ovat siellä? Nykyisin nettisivujen ”työpöytäversio” muokataan täydelliseksi hiotusta mobiiliversiosta. Tämä suunnittelulogiikka tulee lisäämään netin applikaatiomaisuutta ja tuo sen entistä vahvemmin myös työpöydälle: jos sinulla ei ole applikaatiota, ole kuin applikaatio!

Herätimmekö ajatuksia? Haluatko keskustella lisää? Soita ja sovitaan tapaaminen!

Niina Lehikoinen, puh. 040 722 7191
Toimitusjohtaja, suunnittelija

Mainostoimisto Sireeni Oy | Aleksanterinkatu 23 C 15 D | 33100 Tampere |
| Vanha Talvitie 11 A | 00580 Helsinki |