Turvallista selaamista

Turvallista selaamista SSL-varmennetuilla nettisivuilla

21.2.2017

SSL-varmennetut eli https-sivut ovat tuttuja ainakin verkkopankeista. Nyt SSL-varmennus leviää kovaa tahtia verkkokauppoihin ja tavallisille sivustoille. Taustalla on niin verkkokauppiaiden kuin muidenkin yritysten huoli asiakkaiden turvallisuudesta – sekä etenkin hakukonesijoituksesta.

SSL ja turvallisuus

SSL on palvelimelle tehtävä suojaus, jolla suojataan liikenne koneesi ja palvelimen välillä. Käyttämällä SSL-salausta varmistat, että sivustosi kautta tapahtuva viestintä on luotettavaa. Näin asiointi sivustollasi on turvallista kaikille osapuolille.

Käytännössä SSL-sertifikaatti tuo sinulle ja asiakkaillesi nämä hyödyt:

  • Ulkopuoliset tahot eivät voi kuunnella liikennettä eivätkä muokata tai varastaa tietoja.
  • SSL-suojaus varmentaa, että käyttäjä viestii tarkoittamansa sivuston, eikä jonkun toisen osapuolen kanssa. SSL-sertifiointi kertoo kävijälle, että sivustosi on turvallinen.

SSL-serfikaatin merkitys hakukonelöydettävyyteen

SSL:n käyttöönotto on hakukoneiden kannalta kaksipiippuinen juttu. Ensin huonot uutiset: Google näkee SSL-suojaukseen siirtymisen ”sivuston siirtämisenä”, mikä voi huonosti toteutettuna pudottaa hakukonesijoituksia. Hyvin hoidettuna sivuston siirto ei laske hakukonesijoituksia.

Sitten ne hyvät uutiset: Google on ottanut SSL-sertifikaatin hakukonesijoituksessa huomioitavaksi tekijäksi. SLL-sertifikaatin vaikutus ei ole sisällön tai jatkuvan päivittämisen tasoista, mutta se on kuitenkin yksi tekijä, jonka on virallisesti ilmoitettu vaikuttavan hakukonelöydettävyyteen. Jotakin viitettä SSL:n merkityksestä saa testaamalla sivut HubSpotin avulla. Vaikka työkalu tarkastaakin vain teknisiä asioita, antaa se SSL-suojaukselle 10 % painoarvon.

SSL:n merkitys käyttäjälle – turvallisuuden tunnetta ja esteettömyyttä

Google on ottanut tehtäväkseen selaajien turvallisuuden varmistamisen pelottelutaktiikalla. Vuoden alusta alkaen Google on huomauttanut Chrome-selaimen käyttäjille, että sivustot ovat turvattomia, jos niillä kerätään salasanoja tai luottokorttitietoja. Vielä toistaiseksi varoituslaatikko on huomaamattoman harmaa, mutta seuraavaksi se muutetaan punaiseksi varoituskolmioksi. Kehitys johtanee siihen, että tulevaisuudessa kaikki asiakkaan tietoja sisältävä viestintä saa saman kohtelun. Koska nämä ovat Googlen muutoksia, ne vaikuttavat toistaiseksi ”vain” Chrome-selaimen käyttäjiin. Chromen kansainvälinen markkinaosuus on jo noin 52 %.

SSL ja sinä

Juttuhan on nyt siten, että jos haluat sivustostasi turvallisen, ole meihin yhteydessä. Ilman syvällistä kokemusta ja tietotaitoa ei kannata tehdä muutoksia, jotka voivat johtaa sivustosi Google-sijoitusten laskuun, pahimmillaan koko sivuston häviämiseen. Selvitetään yhdessä, miten sivustonne saadaan vietyä turvallisuusasioissa nykypäivään. Ja jos sivustonne on päässyt vanhenemaan muiltakin osin, voidaan samalla tuoda niin sisältö kuin ulkoasukin tähän aikaan. Avullamme et haihduta Googlen silmissä keräämääsi lavakarismaa, vaan mahdollistat entistä säkenöivämmän tulevaisuuden.

Soita, niin jutellaan lisää:
Niina Lehikoinen, puh. 040 722 7191
Toimitusjohtaja, suunnittelija

Mainostoimisto Sireeni Oy | Aleksanterinkatu 23 C 15 D | 33100 Tampere |
| Vanha Talvitie 11 A | 00580 Helsinki |