Econian brändiuudistus

Voimakkaasti kasvaneen Econian yritysidentiteetti oli jäänyt väistämättä pieneksi siitä huolimatta, että sitä oli päivitetty kevyesti matkan varrella. Kasvu oli tuonut omat haasteensa niin sisäiseen kuin ulkoiseen viestintään. Visuaalisen ilmeen ja viestinnän uudistuksen lisäksi päätimme katsoa uusiksi viestintästrategian sekä rakentaa Econialle brändialustan ja viestinnän käsikirjan.

Tausta

Yhteistyömme Econian kanssa käynnistyi vuonna 2010 vastaavanlaisella identiteettiuudistuksella, joka mahdollisti yrityksen voimakkaan kasvun ja laajentumisen. Silloiselle Yrityspalvelu Niinisalolle haettiin kasvutavoitteita tukevaa nimeä, visuaalista ilmettä ja viestinnän linjaa. Yrityspalvelu ei kuvannut enää toimialaa, kartoitusten perusteella yrityskuva oli epäselvä ja porilaisen tilitoimiston mielikuvistakin haluttiin astua ulos kohti kokonaisvaltaista talous- ja henkilöstöhallinnon asiantuntijataloa. Halusimme näyttää Econian vakuuttavana ja asiantuntevana – sekä kokoaan suurempana. Viestintä ja visuaalinen ilme suunniteltiin tukemaan näitä mielikuvia, vaikka niihin haettiinkin hieman lämpöä ja paikallisuutta.

Seitsemässä vuodessa liikevaihto yli kolminkertaistui: Econiasta kasvoi yksi läntisen Suomen merkittävimmistä talous- ja henkilöstöhallinnon ketjuista, joka toimii kymmenellä paikkakunnalla. Olimme hoitaneet Sireenissä Econian markkinointia ja viestintää vuodesta 2010: suunnittelimme myyntikampanjoita, lehdistötiedotteita, autoimme tuotteistuksissa ja teimme sisällöntuotantoa, kuten nettisivujen uutisia ja asiakastiedotteita. Vaikka meillä on tapana kehittää yritysten viestintää osana arkisiakin toimia, alkoi tuntua, ettei Econia enää mitenkään mahtunut vanhaan identiteettiinsä. Econia oli kasvanut suureksi: enää ei tarvinnut vakuutella koosta ja osaamisesta, sillä ne olivat itsestäänselvyyksiä.

Ratkaisu

Nopean kilpailija- ja toimialakartoituksen jälkeen huomasimme, että markkinassa oli selvä aukko ”lempeälle jätille”. Kaikki isommat tilitoimistot ja henkilöstövuokrausyritykset näyttivät ja kuulostivat samanlaisilta: kovin virallisilta ja etäisiltä. Koska toimimme strategisesti tiiviissä kumppanuussuhteessa, tiesimme, että Econian toimintatavat ja tavoitteet sopivat lempeän jätin imagoon. Asiakas seisoi heti ehdotetun identiteettiuudistuksen takana, koska se tuntui jo valmiiksi omalta.

Käynnistimme yhdessä brändityön: kartoitimme uudelleen yrityksen arvoja ja olemassaolon syytä sekä loimme brändialustan ja viestinnän käsikirjan, joiden avulla muutos oli helppoa jalkauttaa myös sisäisesti. Visuaaliseen ilmeeseen ja viestintään puhallettiin uudenlaista lämpöä. Econian brändin ytimeksi muodostui ”pidämme huolta” – viestinnän lisäksi koko yrityksen toiminta kiertyy sen ympärille. Taloushallinto-, henkilöstö- ja kansainvälisille palveluille löytyi yhteinen slogan: ”Pidämme huolta yrityksestäsi”.

Identiteettiuudistuksella tähdätään tälläkin kertaa voimakkaaseen kasvuun: Econian tavoitteena on avata uusia toimipisteitä Satakunnan lisäksi Pirkanmaalla, Keski-Suomessa ja Uudellamaalla sekä tuplata liikevaihtonsa lähivuosina. Econian uusiin nettisivuihin – ja samalla viestintään – voit tutustua osoitteessa econia.com.

Suunnittelukokonaisuus

  • Viestintästrategian uudistaminen
  • Brändialustan rakentaminen ja viestinnän käsikirjan suunnittelu
  • Sisäisen ja ulkoisen viestinnän uudistaminen: sisällöntuotanto ja tekstisuunnittelu
  • Visuaalisen ilmeen uudistaminen: logon ja yritysilmeen suunnittelu
  • Markkinointimateriaalien uudistaminen: nettisivut, painotuotteet, kampanjat jne
Mainostoimisto Sireeni Oy | Aleksanterinkatu 23 C 15 D | 33100 Tampere |
| Vanha Talvitie 11 A | 00580 Helsinki |