Herkkumaan kuluttajakilpailu

Facebookin markkinoijaystävällisyyttä on vuosien mittaan lytätty monella taholla. Me halusimme todistaa Facebookin olevan yhä paras alusta kilpailuille – pienellä twistillä. Halusimme välttää turhan byrokratian ja helpottaa tulosten hallintaa viemällä kilpailuun osallistumisen Facebookin ulkopuolelle. Tulos? Tuhansia osaanottajia, tykkääjiä ja ideoita Herkkumaalle todella pienellä budjetilla.

Mitä haluttiin saada aikaan?

Julkisuutta: Herkkumaan Facebook-sivulla oli jo jonkun verran tykkääjiä, mutta määrä haluttiin saada nousuun. Samalla haluttiin näyttää, että Herkkumaan seuraaminen kannattaa.

Mielikuvaa: Herkkumaa tunnetaan parhaiten kurkuistaan. Yritys on kuitenkin eräs maamme suurimmista kotimaisten hillojen tuottajista. Halusimme vahvistaa mielikuvaa Herkkumaasta kotimaisena hillovalmistajana.

Ideoita: Päästämällä asiakkaat mukaan tuotekehitykseen voidaan luoda uusia tuotteita, joita ei välttämättä itse edes tulisi ajatelleeksi.

Näkemyksemme

Halusimme kertoa kotimaisuudesta ja luonnollisuudesta – tulevathan Herkkumaan hillot Suomen luonnosta, kotimaisista marjoista. Toimme tämän mukaan kampanjaan yhdistämällä palkinnon siihen määrään marjoja, jonka suomalainen keskimäärin kerää luonnosta vuosittain. Se on muuten 40 kiloa. Tämä tuo mieleen muistoja – läheisiä ja vähän kaukaisempiakin – jokamiehenoikeuden harjoittamisesta maamme metsissä, nokipannukahveista luonnon helmasta ja tietenkin itse tehdystä hillosta. Kotimaista marjaa ja luontoa – niistä Herkkumaan hillotkin syntyvät.

Tästä lähti myös mehevä otsikko: Voita vuoden hillot! Kiinnostava otsikko yhdessä suuren palkinnon kanssa olivat menestyksen avain.

Mitä teimme?

Kilpailusivu: Loimme kilpailua varten Herkkumaan nykyisille verkkosivuille uuden sivupohjan sisältöineen. Näin saimme kilpailun Facebookin ulkopuolelle ja samalla pääsimme keräämään markkinointirekisteriä ja kokoamaan ideoita fiksuun muotoon. Tässä tapauksessa tiedot siirtyivät napin painalluksella suoraan laskentataulukkoon.

Kilpailun sivupohja suunniteltiin monikäyttöiseksi – samaa pohjaa voidaan käyttää useamman kerran, joten sinänsä jo valmiiksi pienelle investoinnille saadaan lukuisia käyttökertoja. Sivulle tehtiin helposti piilotettava lomake, jotta kilpailun hallinta ei tarvitsisi teknistä osaamista. Kilpailuun osallistuminen mahdollistetaan napin painalluksella, kun seuraava kilpailu alkaa.

Jos olet joskus järjestänyt kilpailua Facebookissa, tietänetkin, että Facebook-kampanjoissa on oltava seuraavat tiedot:
a. Jokaisen osallistujan on vapautettava Facebook kaikesta vastuusta.
b. Kampanjan on ilmoitettava, ettei Facebook sponsoroi, suosittele tai hallinnoi kampanjaa millään tavalla, eikä se liity mitenkään Facebookiin.

Kilpailusivulla siirsimme kaiken byrokratian Facebook-päivitysten ja -mainosten ulkopuolelle ja varmistimme, että toimimme täysin Facebookin sääntöjen mukaan. Erilliseltä kilpailusivulta löytyy niin osallistumislomake kuin säännötkin.

Facebook-kampanja: Toteutimme Facebook-mainoskampanjan sekoituksena sponsoroituja julkaisua ja mainoshallinnalla tehtyjä mainoksia. Facebook-kampanjalla pyrimme kasvattamaan sivuston tykkääjämäärää ja ohjaamaan osallistujia pois Facebookista kilpailusivulle. Facebook toimi ainoana virallisena mainoskanavana, mikä teki tästä kampanjasta myös mielenkiintoisen case-tutkielman.

Tulokset

  • 4310 osallistujaa, joista lähes 38 % antoi markkinointiluvan.
  • Lähes jokaiselta osallistujalta ehdotus uudeksi tuotteeksi ja lukuisia Facebookiin jätettyjä ehdotuksia.
  • Facebookissa 538 uutta sivutykkäystä, 3 735 julkaisutykkäystä, 893 kommenttia, 119 julkaisun jakoa ja 3 401 linkin klikkausta. Kampanja sai 174 477 näyttöä.
  • Kampanjan mediabudjetti oli kolmenumeroinen summa, johon suhteutettuna kampanja oli erittäin onnistunut. Saimme pienellä budjetilla loistavan näkyvyyden, uusia seuraajia ja kasvatimme mukavasti markkinointirekisteriä. Kaupan päälle saimme huiman kasan ideoita tuotekehityksen tueksi.
  • Yksi suomalainen, joka saa 40 kiloa kotimaisia hilloja.
Mainostoimisto Sireeni Oy | Aleksanterinkatu 23 C 15 D | 33100 Tampere | | Vanha Talvitie 11 A | 00580 Helsinki |