Viisi timanttista vinkkiä helposti markkinoitavan verkkosivuston suunnitteluun

14.10.2016

Käyntikortti-, katalogi- ja yritysesittelysivujen aika alkaa olla ohi liiketoiminnan integroituessa vahvemmin sähköiseen maailmaan. Samalla verkkosivustojen suunnittelu heittää kuperkeikkaa. Etusijalle nousee vihdoin asiakas – myynnin tai pahimmassa tapauksessa tavoitteettoman läsnäolon tilalle.

Mitä sitten verkkosivuston uudistuksessa kannattaa huomioida? Listaamme alle muutamia tärkeitä aspekteja, tällä kertaa kronologisessa järjestyksessä. Samalla avaamme sitä, miksi laadukas verkkosivusto ei synny aivan hetkessä.

Vinkki 1: Älä unohda asiakasta

Kaikkein tärkein osa yrityksen verkkosivustoa on asiakas – vain asiakkaita varten kannattaa ylipäätään uudistaa sivustoa. Tiedätkö, mikä asiakaskuntaasi oikeasti kiinnostaa? Miten heidän elämänsä olisi hieman helpompaa?

Auttamalla ihmiset kiinnostavan ja hyödyllisen sisällön pariin voit luoda yrityksellesi roolia heidän elämässään. Asiakkaallesi – vaikka hän lopulta ostaisikin tuotteesi tai palvelusi – kyse ei ole liiketoiminnasta, vaan oman elämän helpottamisesta, piristämisestä tai parantamisesta. Niistä sinunkin kannattaa lähteä liikkeelle.

Miksi asiakkaat sitten ovat niin hirveän tärkeitä verkkosivuston markkinoitavuuden kannalta? Tämä on varmastikin itsestäänselvyys. Kun tiedät, mistä asiakkaasi ovat kiinnostuneita, voit viestiä heille oikeista asioista; kun tiedät miten asiakkaasi puhuvat, voit puhua samaa kieltä. Markkinointi tuottaa paljon laadukkaampia tuloksia, jos ei huudella omia juttuja, vaan keskitytään asiakkaiden näkökulmaan.

Vinkki 2: Integroi verkkosivusto liiketoiminnan tavoitteisiin

Kun sivusto tuottaa liiketoiminnan kannalta tärkeitä lukuja ja tuloksia, sen rooli on huomattavasti helpompaa perustella johtoryhmässä. Silloin sivuston kehittämiseen ja ylläpitoon löytyy enemmän energiaa ja rahallisia panoksia.

Oikein suunniteltu verkkosivusto auttaa sinua ymmärtämään paremmin asiakkaitasi – mistä he ovat kiinnostuneita, mikä saa heidät ostamaan ja mikä lähtemään, mitkä toimenpiteet tuottavat yrityksellesi eniten taloudellista hyvinvointia. Jotta ymmärtäisit asiakkaitasi paremmin, sinun on kerättävä heistä tietoa ja käytettävä sitä hyväksesi. Google Analytics, Woopra, automaatiojärjestelmät, lomakkeet – tapoja kerätä tietoa on monia. Vaikeampaa on kehittää oikeat mittarit ja ymmärtää, mikä niihin vaikuttaa. Siihen kannattaa pyytää apua.

Miten liiketoiminnan tavoitteiden huomiointi sitten auttaa nettisivujen markkinoitavuudessa? Avainsana on budjetti: sivuston markkinointi tulee polttamaan euroja. Jos voit näyttää, että markkinointieurot tuovan takaisin vielä enemmän euroja tai vähintäänkin rahanarvoista tietoa, saat helpommin ok:n budjetille. Kun sivusto on suunniteltu siten, että se asiakkaitanne palvellessaan tuo yritykselle tärkeää tietoa (ja mielellään myös kauppoja tai yhteystietoja), markkinointi voi saada kannatusta myös enemmän talousasioiden päälle ymmärtävien joukossa.

Vinkki 3: Selkeys voittaa teknisen loistokkuuden

Elämme mobiilissa maailmassa ja pöytäkoneet ovat kuten humppa ja jenkka: katoava kansanperinne. Pöytäkone edellä suunnitellut tekniset hienoudet, jotka voivat olla todella upeita 27-tuumaisella näytöllä, kannattaa unohtaa ja keskittyä kaikilla alustoilla toimivan ja selkeän sivuston suunnitteluun – pöytälaitteita unohtamatta.

Selkeällä verkkosivustolla on helppo navigoida ja klikkaukset johtavat itsestäänselvyyksiin. Ei kannata tavoitella wow-efektiä vaan tottakai-reaktioita, sillä helpot ja intuitiiviset käyttöliittymäratkaisut ovat tuottavia.

Verkkosivustolle kannattaa suunnitella navigointipolku, joka johdattaa vierasta kohti ongelman ratkaisua (bisnestermein puhutaan kaupasta). Tämä polku on syytä tehdä selkeäksi ja luottamusta herättäväksi – eli toimivaksi väyläksi, jolla harha-askelia koitetaan välttää. Luottamusta herätetään paitsi fiksuilla sisällöillä ja sopivalla kielenkäytöllä, myös teknisellä toimivuudella ja selkeällä visuaalisuudella. Trenditermilaatikosta tähänkin juttuun tiensä löytänyt käyttäjäkokemus on karrikoiden se ainoa, millä oikeastaan on väliä.

Wow sopii joihinkin asioihin – kuten huippumallien esittelyyn tai taiteeseen. Mutta kuten huippumallit, myös wow-sivustot ovat olemassa imagollisista syistä: leipä tehdään selkeillä ja helpoilla perusratkaisuilla – usein myös taiteessa. Koska wow on katsojan silmässä ja tekniikka juoksee nopeasti eteenpäin, ne eilisen ihanuudet ovat useimmiten tämän päivän hirvityksiä.

Selkeyden yhteys markkinoitavuuteen on itsestäänselvyys. Selkeydellä on myös vahva yhteys hakusanamainontakampanjoiden menestykseen: kun jokainen sivu kertoo selkeästi yhden – ja vain yhden – asian ohjaten silti vahvasti kohti ostoa, AdWords-kiittää laatupisteiden muodossa. Laatupisteet alentavat markkinointisi yksikköhintoja ja / tai nostavat mainoksesi sijaintia.

Vinkki 4: Tuota laadukasta sisältöä

Sisällöstä saarnaavat kaikki – niin mekin. Se ei toki ole kaikki kaikessa, vaan hakukoneoptimointia ja verkkosivuston kehittämistä voidaan tehdä myös muilla tavoin. Mutta kyllä sisältö on parasta hakukoneoptimointia. Sisältö on myös tehokkain tapa saada ihmiset kiinnostumaan teistä.

Kyllä, sisällöt vaativat jatkuvaa ideointia ja kirjoittelua, eivätkä tuo tuloksia ensimmäisten juttujen jälkeen. Panostaminen kuitenkin kannattaa pitkällä tähtäimellä. Laadukas – eli asiakkaita kiinnostava ja hyödyttävä – sisältö on palvelus niin asiakkaillenne kuin teille itsellennekin. Sisältöä tuottaessa joudutte pysymään jatkuvasti ajan tasalla alanne ajankohtaisista asioista ja samalla hiomaan kertomistaitojanne (tai pyytämään esimerkiksi meiltä apua). Siinä yhteydessä opitte, mikä asiakkaitanne oikeasti kiinnostaa ja voitte heittää mutulle hyvästit.

Kun tutkitaan asiakkaita ja heidän kiinnostuksen kohteitaan pitkän kaavan kautta, kannattaa kehittää persoonia. Millaiset ihmiset, ja mihin käyttöön, tarvitsevat palveluitanne? Keille voisitte olla aidosti hyödyksi? Syvällinen analyysi verkkosivuston teemoista auttaa paljastamaan esimerkiksi puhuttelevimmat aiheet ja parhaiten toimivat sisällöt. Kannattaa katsella rohkeasti myös ympärille, sillä toimivien teemojen käyttö ei ole kopioimista, se on neroutta.

Mitä tekemistä sisällöllä ja sivustojen markkinoinnilla on keskenään? Ensimmäisenä voidaan mainita sisältömarkkinointi eli oman asian markkinointi sisältöjen avulla. Sisältömarkkinointi on ollut jonkin asteen trendi jo useamman vuoden ja toimii joillekin äärimmäisen hyvin.

Toinen yhteys löytyy siitä, että sisällöt sekä laajentavat verkkosivuston tarjontaa että luovat asiakkaille laajempaa kosketuspintaa yritykseen ja sen tapaan nähdä maailmaa. Sisällöt markkinoivat parhaassa tapauksessa asiaasi ilman mediabudjettia (mutta toki kasvaneella sisältöbudjetilla). Lisäksi sisällöt ovat ehkä paras tapa tehdä hakukoneoptimointia – eivät ainoa, mutta eipä ole tuoreen sisällön voittanutta.

Vinkki 5: Maailma ei ole koskaan valmis

Kun saatte uuden verkkosivustonne hallintatunnarit, ulos on tullut versio 1.0. Se on samalla sekä uusi hieno sivusto että alusta, jolle kehittää. Sivuston toimivuuden seuranta ja julkaisun jälkeiset toimenpiteet ovat liiketoiminnan kehittämistä siinä missä myyntikurssitkin. Erilaisten toimintatapojen kokeilu, A/B-testaus, elementtien optimointi toimintojen aikaansaamiseksi ja riittävä linkitys tuovat sekä asiakkaiden sekä teidän kannalta järkeviä tuloksia.

Samalla kannattaa muistaa, että se mikä toimii nyt ei pakosti ole enää hyvä tapa tehdä asioita muutaman vuoden päästä. Toimialanne kehittyy, samoin asiakkaanne käytettävissä oleva tieto ja nettiteknologia. Kauas ovat jääneet Flashin kulta-ajat, .mobi-sivut ja monet muut. Kannattaa silti muistaa, että nekin olivat aikanaan kehityksen kärkeä – aitoa interaktiivisuutta ja sujuvaa mobiilikokemusta. Samoin voi tapahtua mille tahansa nykyiselle trendille, alustalle tai tekniikalle.

Kun viette sivustoanne ja liiketoimintaanne jatkuvasti eteenpäin asiakaslähtöisesti, ette ehdi etäännyttämään itseänne ulkomaailmasta. Päinvastoin, joudutte tuomaan sen sisälle toimintaanne. Tällöin teillä on jatkuvasti keskustelunaiheita asiakkaidenne kanssa, uutta kerrottavaa ja mukavia tarinoita jaettavaksi.

Haluatko helposti markkinoitavat verkkosivut?

Tai kysy lisää Niinalta!

Niina Lehikoinen, puh. 040 722 7191, niina(at)sireeni.fi.

Mainostoimisto Sireeni Oy | Finlaysoninkatu 7 | 33210 Tampere |