Kierrätyskuvat eivät ole pop

5.10.2016

Jos yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, niin montaako sanaa se vastaa, kun kuva toistetaan tuhannennen kerran? Ovatko ne samoja sanoja?

Kuvapankit ovat melko nopea ja edullinen tapa hankkia tarvittavia kuvituskuvia esitteisiin, katalogeihin, tai vaikkapa nettisivuille. Hakusana sisään, kuva tulee ulos. Mutta ongelma on sama kuin monella meistä vaatekaupassa: vaihtoehtoja on monia, eikä sitä omaa oikein millään tunnu löytyvän.

Kuvapankkien kuvissa on lähes aina rajalliset käyttöoikeudet – ja jos kuvia on useammasta lähteestä, voi oikeuksien hallinta muuttua mahdottomaksi tehtäväksi. Joitakin kuvapankkikuvia saa painaa 100 000 kappaletta, toisia jopa puoli miljoonaa. Yleensä kuvaa saa käyttää vain yhdessä lopputuotteessa: uusi lisenssimaksu on maksettava, jos haluat laittaa saman kuvan seuraavaan esitteeseesi. Kuvapankkikuva kun ei ole sinun, vaan maksat pelkästä käyttöoikeudesta.

Vaikka kuvapankit voivat näyttää äärettömiltä kuvalähteiltä, niistä tuntuu pulppuavan jatkuvasti samoja kuvia. Shutter-Bob on eräs legendaarisimmista kuvapankkihahmoista ja Arianen iloiset kasvot tuntuvat koristavan hyvin montaa esitettä sekä verkkosivua. Sinun lakitoimistosi mannekiini voikin myydä toisaalla peräpukamarasvaa, deittipalveluita tai edustaa poliittista puoluetta. Ja toki myös kaverin lakifirmaa.

Adobe päätti tarttua tähän mielenkiintoisella kampanjallaan, jossa upeat mallit esittelivät kuvapankkikuvilla painettuja paitoja: tutustu Adoben SS 2016 katalogiin täällä (pdf). Adoben ratkaisu stokkikuvien samankaltaisuuteen on täten tarjota uusia kuvapankkikuvia. Kierrätys on saanut uudet – tosin äärimmäisen komeat – vaatteet.

Meidän näkemyksemme on simppeli: uniikit kuvat eivät tule kuvapankista, vaan ne syntyvät aidoissa tilanteissa, osaavan kuvaajan ottamina. Aivan kuten kuvapankkikuvat, mutta ilman kierrätystä: parhaat kuvat kuvataan vain teidän käyttöönne. Omien brändikuvausten satona saatte aidot ja puhuttelevat kuvat, jotka näyttävät teiltä ja joita vain te saatte käyttää.

Jos puhutaan kustannustehokkuudesta, niin sehän tarkoittaa kuvien vaikuttavuutta panokseen nähden. Kierrätyskuvilla on huomattavasti vaikeampaa tehdä vaikutusta kuin vain teitä varten otetuilla, juuri teidän näköisillä kuvilla.

Mainostoimisto Sireeni Oy | Finlaysoninkatu 7 | 33210 Tampere |