Googlen markkinointiratkaisut

Sireeni on Google Partner ja tarjoamme täten asiantuntevaa apua sähköiseen markkinointiin. Googlen ratkaisuiden avulle pääset mm.

  • Googlen hakutulossivulle
  • Gmailiin ensimmäiseksi viestiksi
  • Youtubeen videona tai bannerina
  • Uutissivustolle kuvamainoksena eli bannerina, lauantai-aamuisin
  • Animoituna bannerina suosittuun blogiin
  • Matkapuhelimeen, kun asiakas on lähellä toimipaikkaasi

Googlen markkinoinnissa ideana on olla lähellä asiakasta silloin, kun asiakas aikoo jotakin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Googlen kohdentamisella ja verkostoilla (Gmail, Maps, Youtube, hakukone, Adsense-verkosto, DoubleClick-verkosto) voidaan kohdentaa potentiaaliseen asiakkaaseen hänen toimintansa mukaisesti. Kun henkilö etsii tietoa, Google tietää siitä ensimmäisenä. Kun henkilö on kiinnostunut jostakin aiheesta, Googlen seurantaeväste tallentaa tämän tiedon. Kun henkilö aikoo osta jotakin, Googlella on tästä paras vihi.

 

 

Alla esimerkkinä Googlen kanavia yleisempien mainosmahdollisuuksien kautta:

Hakukone

Mitä: Googlen hakukonemainokset ovat varmasti mainosmuodoista tutuimmat. Niissä on pitkä otsikko ja lyhyehkö tekstikenttä. Hakumainoksiin on mahdollista lisätä puhelinnumero, sivulinkkejä, avainsanoja ja yhteystiedot. Hakutermikin saadaan mainokseen mukaan. Hakukonemainonnan ajatuksena ohjata ihmisiä sivuille. Mainoksesi näkyy yhdessä hakutulosten ja samasta aiheesta markkinoivien yritysten kanssa: mainosten järjestykseen vaikuttavat mainoksen laatu (eli miten hyvin mainos ja sivusto, jolle mainos ohjaa, vastaavat hakua) sekä hintatarjous.

Miksi: Haluat markkinoida tietystä aiheesta kiinnostuneille heidän hakuunsa perustuen. AdWordsin hakusanamainokset ovat täsmämainoksia. Ne sopivat käyttöösi vaikkapa silloin, kun sinulla on verkkokauppa, jossa myyt etsittyä tuotetta tai silloin, kun pystyt vastaamaan asiakkaan haussa esittämään kysymykseen.

Kohdentaminen: Vaikka ideana on yksinkertaisuudessaan kohdentaa haun perusteella hakijoille, voit toki vaikuttaa mainosten näkyvyyteen. Mainoksesi voivat näkyä vain tiettyyn aikaan tai tietyssä kunnassa. Voit vaikuttaa sukupuoleen tai ikään – muista kuitenkin, ettei Google tiedä aivan kaikkien ihmisten henkilötietoja, ne saadaan vain Googlen palveluihin kirjautuneilta käyttäjiltä. Jaetulla laitteella on usein käytössä vain yksi käyttäjäprofiili.

Mitä maksaa: Maksat klikeistä tai “toiminnoista”: esimerkiksi kaupoista tai esitteen latauksista. AdWords-mainonnan klikkihinnat ovat senttien ja muutaman euron välillä: kyseessä on huutokauppa, jossa parhaiten maksava voi päästä korkeammalle. Hinta ei kuitenkaan aina ratkaise, vaan myös mainoksen laadulla on väliä. Hintaan vaikuttaa lisäksi tavoiteltu sijoitus: jos haluat olla ensimmäisen sivun top 3:ssa, saat maksaa sijoituksesta jopa 2–3 kertaa enemmän kuin seuraavista sijoista. Toki myös klikit painottuvat ensimmäisiin tuloksiin.

Bannerit eli Google Display -verkosto

Mitä: Google AdWordsin bannerimainonnassa, eli Google Display-mainonnassa, sinulla on kuva tai animoitu mainos, jolla haluat levittää tietoa tai ohjata liikennettä sivuillesi. Se ladataan Google AdWordsiin, joka sijoittaa sen sopiviin paikkoihin kohdentamisestasi riippuen. Bannerit näkyvät Googlen AdSense- ja DoubleClick-verkostoihin liittyneillä sivuilla, kuten blogeissa, uutissivuistoilla, foorumeilla, YouTubessa ja monessa muussa paikassa.

Miksi: Bannerit luovat tunnettuutta: ne ovat kuin perinteisiä lehtimainoksia, jotka näytetään vain aiheesta kiinnostuneille henkilöille, kun he päätyvät joko tiettyyn aiheeseen liittyvälle sivulle tai kuuluvat kohderyhmään. Bannereilla voi myös herättää  kiinnostusta: joko houkutella vieraita lataamaan esitteitä tai tutustumaan uuteen tuotteeseen. On myös myynnillisiä bannereita, joissa on selkeä tarjous tai kuponkikoodi. Bannereilla voidaan ajaa tehokkaasti liikennettä: päinvastoin kuin hakumainonta, bannerimainonta on usein näyttökertahinnoiteltua, jolloin tehokkaalla bannerimainoksella voi ajaa moninkertaisesti liikennettä klikkimainokseen verrattuna. Menestys toki riippuu aina yrityksestä, mainoksesta ja kohderyhmästä. Vaikka banneri voi olla edullisempi, hakumainonnalla saadaan henkilö monesti viettämään sivustolla pidempi aika.

Kohdentaminen: Kiinnostuksen kohde, sivujen teema, ostoaikeet, verkkosivu, päätelaite, kellonaika, kieli, alue – kohdentamismahdollisuuksia on monia. Niitä voidaan käyttää päällekkäin, jolloin kohderyhmä voi olla esimerkiksi “kaikki Helsingissä asuvat japaninkieliset kodin sisustamisesta kiinnostuneet 35–44 -vuotiaat miehet perjantaisin klo 14–15”. Kohdennuksia voidaan käyttää myös yksistään tai vain muutamalla rajauksella, jolloin saadaan kohderyhmäksi esimerkiksi kaikki Suomessa sijaitsevat kiinaa puhuvat tai kaikki jalkapallofanit Ylöjärveltä. Bannerimainonta voi olla joko hyvin laajalle ampuva haulikko tai supertarkka kivääri – se riippuu tarpeestasi ja kumppanisi osaamisesta. Suurin virhe on kohdentaa mainontasi kannalta epärelevantteihin applikaatioihin: ne näytöt eivät siellä paljoa maksa, mutta ne saattavat nostaa paitsi mainontasi klikkiprosenttia (tulokset näyttävät liian hyviltä) sekä sivujesi poistumisprosenttia. Tällöin mainonnan asiakasvirrat näyttävät katoavan.

Mitä maksaa: Bannerimainonnan näyttöhinnat lasketaan usein CPM-yksiköllä eli hintana tuhatta näyttöä kohden. Toteutunut hinta riippuu siitä, miten suuri ja aktiivisesti internetiä käyttävä kohderyhmäsi on. Google Display -bannerien näyttöhinnat ovat pääasiassa 0,33–1,25 euron välillä tuhatta näyttöä kohden. Hyvin erityisissä ja kilpailluissa kohderyhmissä hinnat voivat olla jopa 3x suurempia. Jos taasen haluat näyttää bannereita ihan kenelle vain, hinta voi olla erittäin pieni yksikköä kohden – ja budjetti silti lopussa muutamassa tunnissa.

YouTube

Mitä: YouTube-mainokset koostuvat videoista, videoiden päälle tulevista kerroksista ja bannereista. On myös mahdollista ostaa muita sijoitteluita, mutta ne eivät ole tämän jutun kannalta relevantteja. Videot voivat olla joko pakotettuja noin 5 sekunnin klippejä tai pidempiä mainosvideoita ilman aikarajoitusta. Videoihin on mahdollista saada bannereita, jotka näkyvät videon päällä tai videon vieressä. Jos haluat mainostaa omaa YouTubessa olevaa videotasi, sille voi saada noston soittolistalle. Älä kuitenkaan tuo YouTubeen perinteistä telkkumainosta, vaan jos on mahdollista, tee alustan ehdoilla toimiva mainos. Jos sinulla ei ole tappavan hyvää YouTubeen istuvaa ideaa, kannattaa pakata tärkein tieto ensimmäisiin 5 sekuntiin. Yksi mahdollisuus on tehdä yhteistyötä vloggarin kanssa: joko sisältöyhteistyötä, mainos tai sitten lähteä sponssaamaan hänen kanavaansa.

Miksi: Haluat näkyä relevantille kohderyhmälle, jota ei tavoita perinteisistä medioista. Tai haluat läpinäkyvästi hinnoitellun lisäosan 360-mediasuunnitelmaasi. Tai sitten viestiäsi ei voi kommunikoida pelkällä bannerilla, lehti-ilmoituksella tai hakusanamainoksella. YouTube on alustoista vaativin tuotannon suhteen, mutta voit samalla viestiä siellä eniten.

Kohdentaminen: Kohdentamisvaihtoehdot ovat muuten vastaavat kuin bannerimainonnassa, mutta lisäksi kohdentaminen on mahdollista YouTube-kanavan tai -videon perusteella. Myös retargetointi on mahdollista, jos sinulla on YouTubessa oma videokanava.

Mitä maksaa: YouTubessa videoista maksetaan näytöistä ja videoita mainostavista bannereista hinta muodostuu klikeistä.  Jos sinulla on käytössäsi YouTuben perusmainos – se, jonka voi klikata pois 5 sekunnin kuluttua – maksat mainonnasta vasta, kun vähintään puolet tai pidemmissä mainoksissa 30 sekuntia mainoksesta on katsottu. Näyttöhinta on alkaen 0,01 € per katsoja, eli 10 000 euroa miljoonasta näytöstä, mutta hinnat voivat olla mitä tahansa tästä useampaan euroon per näyttö. Hinta riippuu siitä, miten hyvin viestisi resonoi yleisön kanssa ja kuinka paljon aiheellesi on kilpailua.

Jos haluat verrata YouTubea televisioon, saat täältä pienempiä kohderyhmiä nuoremmasta ikäluokasta. Yleisö on pääasiassa etsimässä viihdettä tai ohjevideoita. Oli video sitten 10 sekuntinen tai 10 minuuttinen, sen näyttöhinta lähtee liikkeelle samasta summasta. Ei ole kertoimia, mutta kilpailua toki tietyistä ryhmistä on enemmän.

Mobiilimarkkinointi ja Gmail-mainokset

Mobiilimarkkinointi ja Gmail-mainokset ovat AdWordsin rajoissa aiempien mainosmuotojen erikoistapauksia. Gmail-mainokset ovat juuri tuohon ohjelmaan suunniteltuja bannereita, joiden avausprosentti on todella hyvä.

Mobiilimainonta käsittää kohdennusrajauksen laitteen perusteella sekä applikaatioihin lisättäviä bannereita ja applikaatioiden markkinointia. Mobiilimainonnassa kannattaa olla todella tarkka, ettet sponsoroi yrityksesi imagon ja näkyvyyden kannalta täysin turhia, ehkäpä jopa haitallisia applikaatioita.

Retargetointi

Retargetointi on sivuillasi jo käyneiden vierailijoiden kohdentamista. Tämä on todella fiksua, sillä moni haluaa ensin kartoittaa vaihtoehtoja. Retargetoinnin avulla pysyt vieraidesi mielessä ja voit houkutella heitä takaisin kauppaan.

Kävijöistä voi tehdä yhden tai useamman listan – esimerkiksi kuluttaja-asiakkaat ja yritysasiakkaat tai sohvista kiinnostuneet, vahvista varaus -välilehdelle asti edenneet jne. Retargetointiin voidaan käyttää bannerimainoksia tai hakumainoksia. Hakumainoksissa voit käyttää laajennettua hakutermilistaa, joka on tarkoitettu vain retargetointiasiakkaille.

Lopuksi

On hyvä muistaa, että nämäkin kaikki ovat vain kanavia. Kaikki kanavat ovat lähtökohtaisesti täynnä tylsää mainontaa. Älä koskaan osta kanavaa, osta idea. Kun haluat keskustella Googlen kanaviin sopivista ideoista tai markkinointikonsepteista, jotka toimivat kanavariippumattomasti, soita 040 722 7191/Niina tai täytä tietosi tähän lomakkeeseen.

 

Mainostoimisto Sireeni Oy | Aleksanterinkatu 23 C 15 D | 33100 Tampere | | Vanha Talvitie 11 A | 00580 Helsinki |