Mikä on tahtotilasi?

Markkinoinnissa voi mennä turvallisesti massan imussa, ottaa tehot irti testivoittajista tai kartoittaa ihan omia polkujaan. Erilaiset toimintatavat asettavat omat vaatimuksensa, mutta lopulta kyse on tahdosta. Millaisia tuloksia haluatte ja miten?

Vedimme mutkat suoriksi ja markkinointiajattelun neljään lokeroon – katso mikä vastaa parhaiten tahtotilaanne ja voit voittaa 10 tuntia ilmaista suunnittelua.

Nopea omaksuminen

Testattuja ratkaisuja, kuten dieselautot

Nopea omaksuja oppii parhailta ja kerää rusinat pullasta. Miksi kokeilla uusia juttuja, kun joku muu voi tehdä virheet ja omaan työkalupakkiin voi kerätä varmoja ja todistettuja ratkaisuja? Sellaisia, joilla tehdään kauppaa. Nopeat omaksujat säästävät rahaa, joka voidaan käyttää suurempaan toteutukseen tai vahvempaan myyntiorganisaatioon. Kun toiminta on nopeaa ja omaksumista ei tehdä vain lähimmältä kilpailijalta, voi nopean omaksujan markkinointi tuntua koko ajan freesiltä.

Mitkä sitten ovat tämän toimintamallin heikkouksia ja miten ne voisi välttää? Omaksuja juoksee väistämättä muiden jäljessä, oli hän kuinka nopea tahansa. Jos kaverin kehittämä uusi juttu toimii, kaveri kuorii kermat. Jos kaveri tekee sitä isolla budjetilla, eikä nopea omaksuja tuo peliin mitään uutta, hän saattaa näyttää kopioijalta. Siksi nopean omaksujan kannattaa katsoa tarkkaan, mikä on kaverin jippo, eikä yrittääkään kopioida asioita yhden suhde yhteen. Ajan mittaan tämä taktiikka voi johtaa likinäköisyyteen – etenkin, jos markkinoilla ei ole selkeää suunnannäyttäjää. Uhkana voi olla jumiutuminen hyviksi koettuihin ratkaisuihin, joiden tuotto vähä vähältä laskee.

Nopeista omaksujista tunnettuja ovat esimerkiksi Google ja Facebook, jotka usein tuovat tai hankkivat itselleen osaamista ulkopuolelta, tuhoten nopeudellaan ja koollaan kilpailun. Vähemmän tunnettuja ovat ne monet esimerkit, jotka jäävät ison edelläkävijän varjoon.

Nopea omaksuminen on monelle yritykselle toimiva malli. Kun toimintatapa ja markkinointistrategia ovat kunnossa, voi nopeasti omaksumalla löytää tulosta takovia ja omaan tyyliin sopivia juttuja.

Onko tämä tahtotilanne? Haluatteko saada varmoja ja toimivia ratkaisuja, mutta tehokkaasti ja ehkäpä jopa ennen muita saman toimialan yrityksiä? Haluaisitko kenties tietoa uusista trendeistä tai apua toimivien ratkaisujen kustannustehokkaaseen toteutukseen? Jos nyökyttelet, olet löytänyt omasi.

Uudet ratkaisut

Rohkeita avauksia, kuten lähiliikenteen Hyperloop

Uusien ratkaisuiden kartoittaja löytää uusia mielenkiintoisia tapoja tehdä vaikuttavaa ja näyttävää markkinointia – tai ketteriä tapoja tehdä mahdollisimman paljon mahdollisimman vähällä. Maailma on täynnä hienoja juttuja ja vain rohkeimmat kokeilijat löytävät parhaat ratkaisut. Suunnannäyttäjällä on myös oikeus ottaa asemansa ja pitää siitä meteliä.

Uusiin ratkaisuihin sisältyy aina riskejä, mutta jos niistä on tietoinen ja ratkaisuihin on rakennettu hätäseis-nappi, ollaan jo turvallisemmilla vesillä. Koska uusien ratkaisujen toimivuudesta ei aina ole takeita, tuotto-odotuksen on oltava korkea. Tehokkuutta kannattaakin seurata tarkasti. Liian hienoilla ja monimutkaisilla ratkaisuilla voidaan aiheuttaa hämmennystä: kaikki eivät ehkä osaa tai halua käyttää niitä. Tunne siis kohderyhmäsi ja vältä kikkailua, jos kohderyhmä ei koostu varhaisista omaksujista. Eniten riskejä sisältyy täysin testaamattomiin ratkaisuihin: helpoimmalla pääsee tuomalla uuden jutun omalle toimialalleen, mutta sitten ollaan jo lähellä nopeaa omaksumista. Jos uudet ja uniikit ratkaisut toimivat, ne voivat olla todella, todella upeita ja tehokkaita. Varsinkin elämyksellisyyttä hakevissa nuoremmissa sukupolvissa uudet ratkaisut ovat lähes odotusarvoisia.

Uusilla ratkaisuilla saa huomiota. Salon kaupunki vaipui unholaan Nokian käänteiden jälkeen, mutta Hyperloop nosti sen takaisin kaikkien huulille. Mutta kannattaisiko tällainen investointi ja mikä on sen tulevaisuus? Samoja kysymyksiä nousee esiin monen muun uuden konseptin kanssa, mutta uusien ratkaisujen kartoittajalle ne ovat haasteita, eivät ongelmia!

Paulig Muki, #digitalist-ilmiö, Kekkonen-olut ja AR ovat vain muutamia esimerkkejä uusista markkinointiratkaisuista – osa näistäkin uusia vain toimialallaan tai maantieteellisellä alueellaan. Saatte itse päättää, ovatko ne onnistuneita vai eivät.

Onko tahtotilananne näyttää tietä? Tuoda toimialalle uutta tai tutustua korkeamman riskin ratkaisuihin? Valitse silloin tämä.

Asiakaslähtöinen markkinointi

Matkalla yhdessä asiakkaiden kanssa – kuin ratikkakyyti

Haluatko tehdä markkinointia, joka takoo tulosta ja auttaa asiakkaitasi? Jos nyökyttelet, tämä saattaa olla toimintamallinne – ja ehkäpä voisimme yhdessä viedä markkinointinne vielä uudelle tasolle.

Väitämme jopa, että markkinoinnissa tulisi olla aina mukana asiakaslähtöisyyttä. Asiakkaathan lopulta tuovat yritykselle kaiken sen hyvän, mitä yritys on ansaitsee. Asiakaslähtöisyydellä on kuitenkin monia tasoja: toiset kuuntelevat, toiset kysyvät, toiset elävät asiakkaissa – jotkut jopa ottavat asiakkaat mukaan tuotekehitykseen. Omista asiakkaistamme esimerkiksi Herkkumaa ja Carsport ovat hyvin vahvoja tässä.

Asiakaslähtöisempään markkinointiin siirtyminen voi vaatia toimintatapojen muuttamista: enää ei tuputetakaan tuotetta tai ratkaisuja, vaan autetaan asiakasta tekemään itsensä kannalta hyviä valintoja. Asiakaslähtöisesti ajatteleva yritys elää muutoksessa ja muutoksesta. Tyytyväinen asiakas toimii yrityksen markkinoijana pidempään ja tehokkaammin kuin lehti-ilmoitus – suhdetta kannattaa vaalia.

Asiakaslähtöisen markkinoinnin haasteena on se kuuluisa, Fordin suuhun pistetty lause nopeammista hevosista. Asiakkaat auttavat kehittämään, mutta vallankumouksellisia ideoita ei kannata välttämättä odottaa. Riskinä on myös se, että asiakkaat saattavat ottaa niskalenkin alkuperäisestä suunnitelmasta. Asiakaslähtöisyydessä kannattaakin tuntea rajansa.

Eräs asiakaslähtöisen markkinoinnin malleista on imumarkkinointi, jossa yritys pyrkii sisällöillä, tapahtumilla ja monilla muilla keinoilla ohjaamaan asiakkaita kohti kauppaa. Tästäkin kannattaa poimia parhaat palat omaan työkalupakkiin.

Haluatko asiakkaat tiiviimmin mukaan toimintaan? Haluatko kehittää ketterästi toimintaa eteenpäin, mutta testata ratkaisuja ensin oikeilla käyttäjillä? Olisiko aika tutustua inboundiin? Jos vastauksena on kyllä, tämä vaikuttaa tahtotilaltasi.

Omat polut

Vaellus kohti tarkoitusta

Kun koko toiminnan ydin määritellään uudeksi ja erilaiseksi, voidaan puhua omista poluista. Enää ei olla dynaaminen, innovatiivinen ja laadukas suunnannäyttäjä, vaan meitä kuvaavat käsitteet, joilla on uniikkia merkitystä.

Markkinointiviestinnässä omat polut ovat se, mistä halutaan viestiä. Konkreettinen lopputuote saattaa olla yhtä hyvin perinteinen paperiesite kuin AR-kokemus, kunhan se vahvistaa viestiä. Omilla poluilla yritys keksii itsensä uudelleen – ei markkinointia uudelleen.

Omat polut auttavat tekemään selkeitä valintoja markkinoinnin suhteen. Kun ydin on kirkas ja sen ympärille rakennettu tarina autenttinen, on kohderyhmän kanssa helpompaa löytää kosketuspintaa. Kun oma ydin osataan selittää (ks. esim. Simon Sinek – Start with Why) ja viestille löytyy riittävä määrä kuulijoita, voi aiheen ympärille syntyä oma heimo.

Omien polkujen määrittely on monitahoista. Onko kyseessä yrityksen oma polku, jolle asiakkaat seuraavat perässä vai sittenkin asiakkaiden kanssa yhdessä kuljettava polku, joka aukeaa, kun yritys ymmärtää jotakin uutta asiakkaistaan? Markkinoinnissa puhutaan omasta tontista, uspeista, viesteistä tai muista erottelevista tekijöistä, joita sitten yritetään omistaa.

Kuulostaa hyvältä, mutta entä ne haasteet? Kun ensin pitää saada myytyä tarina ja sitten vasta tuote, voi brändiviestintä vaatia joko melkoisen budjetin, rautaiset verkostot tai vähintäänkin strategista osaamista ja oveluutta. Uskoa on löydyttävä myös silloin, jos onnistumisesta ei vielä näy signaaleja. Toimintamallina tämä on asiakaslähtöisyyden vastakohta: sen sijaan, että pyritään miellyttämään asiakkaita, etsitään niitä asiakkaita, joita uusi näkökulmamme puhuttelee.

Omien polkujen kulkija on kuin yksinäinen vaeltaja, joka kertoo vaelluksensa syystä. Jotkut lähtevät seuraamaan ja pitävät häntä guruna. Toisille hän voi olla kylähullu. Näistä kylähulluista tunnetuin on todennäköisesti Steve Jobs.

Haluatteko te tehdä asioita omalla tavallanne – tai ehkä jo toimitte tällä tavalla? Haluatteko kertoa siitä persoonallisesti ja ansaita uusia heimolaisia? Vai onko aika tehdä ratkaiseva ero toimialaan ja edessä on toiminnan kirkastamiseen tähtäävä kehityspalaveri tunturimökillä? Silloin tämä kuvaa tahtotilaasi. Otamme mielellämme osaa tunturimökkireissuun ja autamme ainutlaatuisuuden kartoittamisessa.

Tahtotilaamme kuvaa parhaiten (pakollinen):

Nimi (pakollinen)

Sähköposti (pakollinen)

Puhelin

Hyväksyn arvonnan säännöt

Mainostoimisto Sireeni Oy | Finlaysoninkatu 7 | 33210 Tampere |